Tak, polskie prawo podatkowe jest skomplikowane na tle europejskich. Według raportu International Tax Competitiveness Index 2022 (ITCI), Polska zajęła 28. miejsce wśród 38 systemów podatkowych państw Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), zatem o dwa miejsca wyżej niż w 2021 roku. Na czele uplasowała się Estonia, z kolei z najniższym wynikiem ranking zamyka Francja.
Skomplikowanie polskiego systemu podatkowego wynika z kilku czynników, w tym:
- Ilość przepisów i odstępstw od nich. Polskie prawo podatkowe jest bardzo rozbudowane i zawiera wiele przepisów, które często są ze sobą sprzeczne lub zawierają odstępstwa od ogólnych zasad.
- Zmiany przepisów. Przepisy podatkowe w Polsce są często zmieniane, co utrudnia obywatelom i przedsiębiorcom ich zrozumienie i zastosowanie.
- Niejasny język przepisów. Przepisy podatkowe są często sformułowane w niejasny sposób, co utrudnia ich interpretację.
Skomplikowanie polskiego systemu podatkowego powoduje szereg problemów, w tym:
- Wysokie koszty administracyjne. Firmy i obywatele muszą ponosić wysokie koszty związane z obsługą podatków, w tym koszty zatrudnienia księgowych i doradców podatkowych.
- Niższa efektywność gospodarcza. Skomplikowane prawo podatkowe może utrudniać przedsiębiorcom podejmowanie decyzji inwestycyjnych i może zniechęcać do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
- Zwiększone ryzyko oszustw podatkowych. Skomplikowane prawo podatkowe może utrudniać prawidłowe stosowanie przepisów i może prowadzić do zwiększonego ryzyka oszustw podatkowych.
Rząd Polski podjął pewne działania w celu uproszczenia systemu podatkowego, w tym:
- Ograniczenie liczby przepisów i odstępstw od nich.
- Wprowadzenie bardziej stabilnych przepisów.
- Uproszczenie języka przepisów.
Jednak te działania nie przyniosły jeszcze znaczącego efektu. Polski system podatkowy nadal jest jednym z najbardziej skomplikowanych w Europie.