Odpowiedzialność za błędy biura rachunkowego może być ponoszona przez różne podmioty, w zależności od rodzaju błędu i jego skutków.
Skontaktuj się z naszym wirtualnym biurem, abyśmy mogli przedstawić Ci naszą ofertę i porozmawiać o Twoich potrzebach!
Kierownik jednostki
Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości, kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za błędy w księgach rachunkowych jednostki, zaległości podatkowe oraz ZUS. Oznacza to, że to kierownik jednostki jest zobowiązany do nadzorowania pracy biura rachunkowego i zapewnienia, że księgi rachunkowe są prowadzone prawidłowo.
Biuro rachunkowe
Biuro rachunkowe może ponosić odpowiedzialność za błędy w księgach rachunkowych, jeżeli te błędy są wynikiem nienależytego wykonania umowy o prowadzenie księgowości. W takim przypadku biuro rachunkowe może zostać zobowiązane do naprawienia szkody, którą poniósł klient w wyniku błędu.
Księgowy
Księgowy może ponosić odpowiedzialność za błędy w księgach rachunkowych, jeżeli te błędy są wynikiem jego rażącego niedbalstwa lub winy umyślnej. W takim przypadku księgowy może zostać zobowiązany do naprawienia szkody, którą poniósł klient w wyniku błędu.
Potrzebujesz przestrzeni biurowej by móc realizować swoje zadania i rozwijać działalność? Zapoznaj się z naszą ofertą coworkingu!
Urząd skarbowy
W przypadku, gdy błędy biura rachunkowego doprowadziły do zaległości podatkowych lub ZUS, urząd skarbowy może nałożyć na biuro rachunkowe karę pieniężną.
Przykłady odpowiedzialności za błędy biura rachunkowego
- Kierownik jednostki poniesie odpowiedzialność za błędy w księgach rachunkowych, jeżeli nie nadzór nad pracą biura rachunkowego był wystarczający.
- Biuro rachunkowe poniesie odpowiedzialność za błędy w księgach rachunkowych, jeżeli błędy te zostały popełnione z powodu nienależytego wykonania umowy o prowadzenie księgowości.
- Księgowy poniesie odpowiedzialność za błędy w księgach rachunkowych, jeżeli błędy te zostały popełnione z powodu jego rażącego niedbalstwa lub winy umyślnej.
Jak uniknąć błędów biura rachunkowego?
Aby uniknąć błędów biura rachunkowego, warto:
- Wybrać biuro rachunkowe z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.
- Dokładnie zapoznać się z umową o prowadzenie księgowości.
- Regularnie sprawdzać księgi rachunkowe.
- W przypadku stwierdzenia błędów, niezwłocznie skontaktować się z biurem rachunkowym.
Czy biuro ponosi odpowiedzialność majątkową za popełnione błędy?
Tak, biuro rachunkowe może ponosić odpowiedzialność majątkową za popełnione błędy. Odpowiedzialność ta może być oparta na kilku podstawach:
- Naruszenie umowy o świadczenie usług – biuro rachunkowe może zostać zobowiązane do naprawienia szkody, którą poniosł klient w wyniku nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług.
- Wina umyślna lub rażące niedbalstwo – biuro rachunkowe może zostać zobowiązane do naprawienia szkody, którą poniosł klient w wyniku winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa księgowego.
- Odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady dzieła – biuro rachunkowe może zostać zobowiązane do naprawienia szkody, którą poniósł klient w wyniku wadliwości wykonanej usługi księgowej.
Odpowiedzialność majątkowa biura rachunkowego może obejmować zarówno szkody materialne, jak i niematerialne. Do szkod materialnych można zaliczyć przykładowo:
- Straty finansowe, spowodowane np. zaległościami podatkowymi lub ZUS.
- Uszczerbek w majątku, spowodowany np. błędami w rozliczeniach podatkowych lub księgowych.
- Koszty związane z naprawieniem szkód, spowodowanych błędami biura rachunkowego.
Do szkód niematerialnych można zaliczyć przykładowo:
- Straty reputacyjne, spowodowane np. błędami w rozliczeniach podatkowych lub księgowych.
- Straty związane z utrudnieniem prowadzenia działalności gospodarczej, spowodowane np. błędami w rozliczeniach podatkowych lub księgowych.
W przypadku stwierdzenia błędów w księgach rachunkowych, klient może złożyć do biura rachunkowego reklamację. W przypadku nieuwzględnienia reklamacji, klient może skierować sprawę na drogę sądową.
Aby uniknąć odpowiedzialności majątkowej, biura rachunkowe powinny:
- Dbać o wysoką jakość świadczonych usług.
- Regularnie szkolić pracowników.
- Stosować odpowiednie procedury i systemy kontroli.
- Posiadać ubezpieczenie OC.